Tag: Hot News

  • Koronavirüse karşı ‘Dayanışma Ağı’ büyüyor – 2

    Koronavirüse karşı ‘Dayanışma Ağı’ büyüyor – 2

    HİKMET ERDEN

    Londra’da salgın karşısında Kürdistan ve Türkiyeli demokratik kitle örgütlerinin ördüğü dayanışma ağları, whatsapp ve telefonlar ile manevi destek alanları da oluştururken, evsizlerden yaşlılara yoksullardan çocuklara herkese ulaşmaya çalışıyor. DAY-MER, Gik-Der ve Alevi örgütlerinin Kriz Merkezleri’nde oluşturulan gönüllü ağlar, yoksul, kimsesiz, izole olmuş sokağa çıkmayan ve evlerinde hasta yatanlara birer ‘umut’ oluyorlar.

    Tüm dünyayı etkisi altına alan koronavirüs İngiltere’de de hızla yayılırken, salgının üst boyutta yaşandığı kentlerinde başında Londra vardı. İngiltere’de on binlerce insan koronavirüse yakalanırken hayatını kaybedenlerin günlük sayısı artık günlük sayısı yüzlerle ifade ediliyor. Koronavirüse karşı mücadelenin en ön saflarında sağlıkçılar dan sonra dayanışma ağları geliyor. Onlar hayatlarını hiçe sayarak yaşlı, yoksul, kimsesiz, izole olmuş sokağa çıkmayan ve evlerinde hasta yatanlara ‘umut’ oluyor ve bu virüse karşı mücadelenin kahramanları.

    TERAPİDEN GIDAYA DAY-MER AĞI…

    Dayanışma ağlarının en aktif merkezlerinden biri de Kürt ve Türk Toplum Merkezi DAY-MER oldu. DAY-MER koronavirüse karşı örgütlü ve kapsamlı çalışmalar yürütürken, onlarca aileye gıda yardımında bulundu. Başta, zor durumda olan yaşlılara, hastalanıp evde kalmak zorunda kalanlar ve Ankara antlaşmalılar olmak üzere, ihtiyaç sahiplerine ulaşmaya çalışan DAY-MER üyeleri bir çok alanda yardımcı olmaya çalışıyor. Yaptığı çağrı ile onlarca market ve toptancıda topladığı gıdayı bugüne kadar 30 aileye ulaştırdı. Bunun yanı sıra North Middlesex ve Whittington Hastanelerinde çalışan sağlık emekçilerine de yardım ulaştırdı. Bir basın yayın ekibi ile sürekli toplumu bilgilendiren, uzmanlarla konuşarak toplumun yapması gerekenler konusunda öneriler sunan DAY-MER, bir telefon ağı da oluşturarak, evlerinde yanlız kalan kişileri arayarak, onların kendilerini yanlız hissetmemelerini sağlıyor Yine psikologlardan oluşan bir ekiple telefon üzerinden terapi ihtiyacı olanlara da destek sunuyor. Hergün onlarca kişiyi arayan DAY-MER yetkilileri, bu tür çalışmalar içinde olan toplum üyelerinin de kendileri ile bağlantı kurmalarını ve dayanışmayı birlikte örmek istediklerinin çağrısını yaptı.

    BAF ‘UMUT’ OLDU

     

    Dayanışma Ağı’nın en önemli duraklarından biri Britanya Alevi Federasyonu. Tüm kurumlar koronavirüs dolayısıyla kapılarını kilitlemek zorunda kalırken, BAF yerleşkesinde Demokratik Güç Birliği ile birlikte bir merkez oluşturuldu. Bu merkeze onlarca başvuru yapılırken, özellikle Kürt ve Türk toplumunda hayatını kaybedenler için adeta bir umut kapısı halinde. Cenazelerin hastane işlemlerinden defin işlemlerine kadar her konuda yardım ve destek sunuyorlar. Bununla da sınırlı kalmayarak, hastanelere acil ulaştırılması gereken kişileri özel araçları ile hastanelere ulaştırıyorlar. Tüm bu çalışmaların başında ise BAF Başkanı İsrafil Erbil bulunuyor. İsrafil Erbil her gün kapıları açarak, çalışmalar da bizzat yer alıyor. Alevi Federasyonu, Londra’da önemli bir yardım kuruluşu olan ve evsizler için gıda ve yemek dağıtarak yardımlarda bulunan FELİX adlı kurumla da ortak bir çalışma yürütüyor. Her gün yüzlerce insana ulaşılırken, Federasyon binasına toplanan gıda, sebze meyve ve bir çok ihtiyaç, burada paketlendikten sonra telefon ve online üzeri talepte bulunan ihtiyaç sahiplerine ulaştırılıyor. Özellikle yaşlı ve hasta olan insanların ilaç ve gıda yardımları konusunda hassas bir çalışma yürütülüyor. İnanç merkezleri ile bağlantı kuran BAF, sokakta yaşayan insanlara da kapılarını açmış durumda. Geniş alanda özellikle yoksul ve sokakta yaşayan insanlara yemek hazırlanıyor ve koronavirüse karşı gerekli meyve ve gıdalar veriliyor.

     

    GİK-DER HALK İÇİN  ‘MASKE’ ÜRETTİ

     

    Koronavirüs sebebi ile düzenli çalışmalarına ara veren Göçmen İşçileri Kültür Derneği GİK-DER bu süreçte toplumum ihtiyaçlarının karşılanabilmesine destek olabilmek için çeşitli çalışmalar düzenlemekte. Salgının yaygınlaşmaya başlaması ile beraber en çok ihtiyaç duyulan malzemelerden birisi haline gelen ve ya bulunamayan bulunduğu zamanda fiyatları çok uçuk olan maske üretimine başladı. Üretilen maskeler, Gik-Der tarafından demokratik kitle örgütleri ile de paylaşılarak halka ulaştırılıyor. Gönüllüler ağı oluşturan Gik-Der, hastalıktan yada yaşlılıktan kaynaklı sokağa çıkamayanların alışveriş ve bazı temel ihtiyaçlarının karşılanması için bir gönüllüler ağı oluşturdu. Sağlık çalışanların karşı karşıya kalmış olduğu zorlukları anlayan Gik-Der bu zorluklar içerisinde çalışmalarını sürdüren sağlık emekçileri ile dayanışma amacı ile kurum binasına ‘Sağlık çalışanları ile beraberiz’ yazılı pankart asarak desteğini ifade etti. Demokratik Güç Birliği içerisindeki tüm çalışmalara da aktif olarak katılan Gik-Der bu süreçte toplumun ihtiyaçları için gösterdiği çaba sivil toplum örgütü açısından önemli bir sınav verdi.

     

  • İngiltere’de Covid-19: Hayat normale 6 aydan önce dönmeyecek

    İngiltere’de Covid-19: Hayat normale 6 aydan önce dönmeyecek

    İngiltere’de halk sağlığı yetkilisi, yeni tip koronavirüsün yol açtığı Covid-19 pandemisi nedeniyle İngilizlerin normal hayatlarına 6 aydan önce dönemeyeceğini söyledi.

    Kamu Sağlığı İdaresi Başkan Yardımcısı Jenny Harries pazar günü yaptığı açıklamada, koronavirüsün yeniden canlanmasına neden olabileceği için şu anki uygulamaların birden kaldırılmasının tehlikeli olacağını belirtti.

    Harries, gelecek altı ay süresince her 3 haftada bir durum değerlendirmesi yapılacağını, 6 aydan önce normal hayata dönmenin mümkün olmadığını ifade etti.

    Boris Johnson: İşler iyiye gitmeden önce daha da kötüleşecek

    İngiltere Başbakanı Boris Johnson ise, evlere göndereceği mektupla, Covid-19 salgınında “işlerin iyiye gitmeden önce daha da kötüleşeceğini” belirtecek.

    Başbakanlıktan yapılan açıklamaya göre, Covid-19 testi pozitif çıkan Johnson’ın mektubu 4 hafta içinde 30 milyon haneye ulaşacak.

    Mektubunda halka evde kalarak, Ulusal Sağlık Hizmetlerini (NHS) korumaları ve hayat kurtarmaları için çağrıda bulunacak Johnson, ayrıca hükümetin salgınla mücadele etmek ve işletmeler ile çalışanları desteklemek amacıyla uygulamaya koyduğu önlemleri anlatacak.

    En başından itibaren doğru zamanda doğru önlemleri almaya çalıştıklarını, gerekirse bunları daha da sıkılaştıracaklarını belirten İngiliz Başbakan mektubunda, “Sizinle açık konuşmam benim için önemli. İşler, iyiye gitmeden önce daha da kötüleşecek” ifadesini kullanacak.

    Bu arada İngiltere Ulusal Tıp Direktörü Prof. Stephen Powis, ülkede ölümlerin 20 binin altında kalmasının “iyi bir sonuç” olacağını ifade ederek, halktan üzerine düşeni yapmasını ve hükümetin uyarılarını dikkate almasını istedi.

    İngiltere’de pazar günü itibariyle toplam vaka sayısı 19 bin 522’ye, hayatını kaybedenlerin sayısıysa 1228’e ulaştı. Ülkede toplam 135 hasta iyileşti.

    *EURONEWS sitesinden alınmıştır.

  • Koronavirüse karşı ‘Dayanışma Ağı’ büyüyor (1)

    Koronavirüse karşı ‘Dayanışma Ağı’ büyüyor (1)

    HİKMET ERDEN

    Koronavirüs salgınının İngiltere’deki en yaygın ve ölümlerin en fazla gerçekleştiği Londra’da Kürdistan ve Türkiyeli demokratik kitle örgütlerinin oluşturduğu dayanışma ağları büyürken, yüzlerce insana gıda, ilaç, danışmanlık ve sosyal yardımlar gerçekleştirildi.

    Tüm dünyayı etkisi altına alan koronavirüs İngiltere’de de hızla yayılırken, salgının üst boyutta yaşandığı kentlerinde başında Londra geliyor. İngiltere’de on binlerce insan koronavirüse yakalanırken hayatını kaybedenlerin sayısı ise bini aştı. Her gün bu rakam daha fazla büyüyor. Hastanelerin dolup taştığı ülkede Ulusal Sağlık Sevrisi NHS’in sisteminin çökebileceği ifade ediliyor. Salgının en fazla vurduğu Londra’da Excel Sergi Salonu 4 bin yataklı hastaneye dönüştürüldü.

    Koronavirüs salgının da verilen mücadele de ön saflarda yer alanlar sağlık çalışanları ile birlikte sivil dayanışma ağları oldu. Ülke de iki yüz bini aşkın insan dayanışma ağların da yer alarak, hem sağlıkçılara yardımcı oluyor hem de ihtiyaç sahibi olan insanlara yardımcı olabilmek için canları pahasına çalışma yürütüyorlar. Virüsün yayılmasının ardından başta Kürt Halk Meclisi, Britanya Alevi Federasyonu ve DGB, Kürt ve Türk Toplum Merkezi DAY-MER ve bir çok sivil toplum örgütü, gıda ve ilaç gibi yardımlarının yanı sıra psikolojik destek, tercümanlık ve eğitim alanında online sosyal yardım ağları oluşturdu.

    KÜRTLER DAYANIŞMA AĞLARI KURDU

    Kürt Halk Meclisi Kriz Merkezi, Britanya’nın bir çok kentinin yanı sıra Kürdistan ve Türkiyelilerin yoğun yaşadığı Kuzey Londra’nın 6 bölgesinde Kriz Komisyonları kurdu. Komisyonlar, kendini izole ederek gıda ve ilaç gereksinimlerini karşılayamayan, ilaçlarını alamayan yaşlılar ve tercümanlık gibi konular da gelen talepleri karşılamaya çalışıyor. Bunun yanı sıra günlük olarak aileler aranarak sağlık durumları takip ediliyor ve moral destek sağlanmaya çalışılıyor. Bir diğer çalışma ise Halk Meclisi gönüllüleri belediyeler ve diğer dayanışma ağları ile birlikte çalışarak ihtiyaçları karşılamaya çalışıyorlar. Özellikle dil sorunu yaşayıp tercüman ihtiyacı olanlar için yine telefon ve online destek sunuluyor. Kürt Halk Meclisi günlük olarak halka ‘Evde kal’ çağrısı ile uyarılar da bulunarak, evde kalmanın gerekliliği üzerine bilgilendirmeler ve uyarılar da bulunuyor.

     

    HEYVA-SOR AĞLARA KATILDI

    Kürt Kızılayı Hevya-Sor Londra’da ihtiyacı olan Kürt ailelere dönük çalışmalarını sürdürüyor. Bu konuda bir çok aileye yardımda bulunan kurum, Citizen UK adlı kuruluşla birlikte ortak çalışmalar da gerçekleştirdi. Bu kapsamda erzak ihtiyacı olan bir okula 500 poundluk bir maddi yardım da bulunuldu. Heyva-Sor aynı zamanda diğer dayanışma ağları ile de ortak bir çalışma içerisine girdi.

    Kürt Halk Meclisi Eğitim Komisyonu’na bağlı bir grup öğretmen de özellikle sokağa çıkma yasağı ve okulların kapalı olması nedeniyle derslerinden uzak kalacak öğrenciler için destek çalışması başlattı. ‘Kürt Halk Meclisi Education’ adlı gruba İnstigram üzerinden mesaj atılması halinde aileler ve çocuklarla iletişime geçerek ihtiyaçlarına yönelik program ve dersler konusunda destek sunuluyor.

  • Cemevi: Hakka yürüyenler için erkanlarımızı yürütüyoruz

    Cemevi: Hakka yürüyenler için erkanlarımızı yürütüyoruz

    HİKMET ERDEN

     

    Britanya Alevi Federasyonu ve İAKM ortak bir açıklama da bulunarak, özellikle hakka yürüyen hayatını kaybeden insanlar için cenaze erkanlarını yürütmeyi sürdürdüklerini açıkladı. Alevi kurumları, halka yönelik hizmetlerinin sürdüğünü kaydederek, ihtiyacı olanların kendilerine ulaşmasını istedi.

     

    İngiltere Alevi Kürltür Merkezi Başkanı Zeynel Akdoğan ve Britanya Alevi Federasyonu Başkanı İsrafil Erbil, Cemevi’nde bir basın toplantısı düzenledi. Sosyal mesafe kuralı ile yapılan açıklamada ilk açıklamayı İAKM Başkanı Zeynel Akdoğan yaptı. Akdoğan, canlara yardımı olabilmek için kurumu haftanın 5 günü belli saatler arasında açık tuttuklarını belirterek, “Değerli canlar biz cemevi olarak kısmi olarak açığız. Kısmi dediğimiz cenaze erkanlarımızı hakka yürüme erkanlarını yürütüyoruz. Koronavirüs dışındaki erkanlar Cemevi bünyesinde devam etmektedir. Haftanın yedi günü size sunduğumuz telefonlardan bize ulaşabilirsiniz. Telefon numaralarımız 020 38873551 telefonundan ulaşabilirsiniz. Ayrıca haftanın 5 günü açığız her gün iki yöneticiyi sabah saat: 10.00 ile öğleden sonra 16.00’a kadar açığız herhangi bir bilgi iletişim, koronavirüs ile ilgili danışmanlık hizmeti isterseniz telefonlardan bize ulaşabilir ve size gereken yardımı sağlayacağız” dedi.  Akdoğan, “Hak ve hızır yar ve yardımcımız olsun. Sağlık kurumlarının kurallarını izleyip uygulayalım” diyerek açıklamasını tamamladı.

     

    BİRBİRİMİZE SAHİP ÇIKACAĞIZ 

    BAF Genel Başkanı İsrafil Erbil’de olağanüstü bir dönemden geçildiğini hatırlatarak, şöyle konuştu: “Tüm dünyanın nereye gittiğini bilemediğimiz bir süreç yaşıyoruz. Doğal olarak Britanya’da yaşayan Alevi toplumu da bu süreçten rahatsız değil. Cemevimiz üzerine düşeni yapmaya hazırdır. Federasyonumuz da acil gıda yardımı başta olmak üzere ihtiyaçlar giderilmektedir. Bugünleri dayanışma, birlik ve beraberlik ile en azından manevi anlamda birbirimize sahip çıkarak aşacağız. Ama onun dışında sağlıkta, hastalıkta, ölümde herhangi bir acil durumda mutlaka kurumlarımızın yanında olduğunu unutmayın.”

     

  • İngiltere’de Hükümeti Koronavirüs Sardı

    İngiltere’de Hükümeti Koronavirüs Sardı

    Koronavirüs salgının en hızlı arttığı ülkeler arasına giren İngiltere’de, Kovid-19 virüsü Boris Johnson hükümetini esir alıyor. Başbakan ve iki bakandan sonra bugün bir bakan daha kendini tecrit ettiğini duyurdu.

    İngiltere’de Boris Johnson hükümeti koronavirüs salgını başladığında hızlı önlem almak yerine “Sürü bağışıklığı” adını verdiği, toplumun yüzde 60’ına virüsün bulaşması ve bu kesimin virüse karşı bağışıklık geliştirmesini sağlayacak bir strateji tercih etmesinin ülkeye faturası ağır oldu.

    Önlemlerin gecikmesi nedeniyle Kovid-19 virüsü Başbakanın belirttiği gibi “Sürü bağışıklığı” hızıyla topluma yayılınca ölüm oranları da beklenin üzerinde artışla seyretmeye başladı.

    DEVLETİN ÜST KADEMESİ TECRİTTE

    Ağırdan alınan önemler, koronavirüsün toplumla birlikte devletin üst kadameseni de sarmasına yolaçtı.

    Virüsün tehlike arzetmeye başladığı dönemde ilk olarak Hastanalerin Güvenliğinden Sorumlu Bakan Nadine Dorries koronavirüs testinin pozitif çıktığını açıklamıştı.

    Kraliyet ailesinden yaşadığı Buckingham Sarayı’nın bir çalışanında da virüsün görülmesinin üzerinden çok geçmedenGaller Prensi Charles’ın Kovid-19 testi pozitif çıkmıştı.

    Önceki gün ise Sağlık Bakanı Matt Hancockve Başbakan Boris Johnson’ın Kovid-19 testlerinin pozitif çıktığı açıklanmış, Hancock ve Johnson’ın tecrit dönemi başlamıştı.

    Dün ayrıca hükümetin Sağlık Danışmanı ve İngiltere Sağlık Direktörü Chris Whitty, koronavirüs belirtileri nedeniyle kendini tecrit ettiğini duyurmuştu.

    Bugün ise İskoçya’dan Sorumlu Devlet Bakanı Alister Jack, koronavirüs belirtileri nedeniyle kendini karantinaya aldığını açıkladı.

    KABİNE KORONAVİRÜSE TESLİM OLDU

    Başbakan ve bakanların Kovid-19 testlerinin pozitif çıkması, kabinede virüslü bakan ve üst düzey yetkili sayısının artacağına işaret ediyor.

    Aynı ortamlarda bulunan kabine üyelerinin birbirinden virus kapmış olabileceği de endişeleri daha da artırıyor.

    Ayrıca dün, Başbakan Boris Johnson’ın 11 Mart’ta Kraliçe II. Elizabeth ile yüz yüze görüştüğü ‘Saray’ tarafından açıklanmıştı. Kraliçe’nin Kovid-19 testleri konusunda ayrıntı verilmemiş olması Kraliyet ailesi içerisinde virüsten etkilenenlerin sayısı ise gizemini koruyor.

    DURUM HER GEÇEN GÜN VAHİM HALE GELİYOR

    İngiltere’de, yeni tip koronavirüs (Kovid-19) nedeniyle ölenlerin sayısı, 28 mart Cumartesi günü itibarı ile bir günde 260 artışla 1019’a ulaştı.

    İngiltere Halk Sağlığı Kurumunun açıklamasına göre, Kovid-19 sebebiyle yaşamını yitirenlerin sayısı 759’dan 1019’a yükseldi.

    Vaka sayısı ise 2 bin 510 artarak 17 bin 89 olurken, şu ana kadar toplam 120 bin 776 kişiye test yapıldı.

  • Havalimanı morga dönüştürülüyor

    Havalimanı morga dönüştürülüyor

    İngiltere’nin ikinci büyük kenti olan Birmingham’da corona virüsü ölümlerinin hızla artması nedeni ile Birmingham Havalimanı, morga dönüştürülüyor.

    Çin’de ortaya çıkan ve tüm dünyaya yayılan corona virüsü salgını Avrupa’da etkisini arttırmaya devam ediyor.

    İngiltere’nin ikinci büyük kenti Birmingham’da corona virüsü ölümlerinin hızla artması nedeni ile Birmingham Havalimanı, 12 bin ceset kapasiteli geçici morg haline getirilecek.

    Yerel Şehir Konseyi ve Birmingham Havalimanı yetkilileri arasında tesisin geçici morg olarak kullanılmasına ilişkin karar alınırken, geçici morgun ailelerin yas tutmasını ve cenaze düzenlemesini de kolaylaştıracağı ifade edildi.

  • Kürt işverenden NHS çalışanlarına anlamlı destek

    Kürt işverenden NHS çalışanlarına anlamlı destek

    Londra Last Stop adlı Kebap Shop’un sahibi Kürt esnaf Fırat Amara, koronavirüsle mücadelede baş rol oynayan sağlık emekçilerine destek olmak için ücretsiz yemek dağıttı.

    Tüm dünyayı etkisi altına alan ve İngiltere’de de giderek yaygınlaşarak yüzlerce insanın hayatına mal olan koronavirüse karşı mücadelenin başrolünde sağlık emekçileri bulunuyor. Londra’da Fırat Amara adlı bir Kürt esnaf İngiltere Ulusal Sağlık Sistemi NHS’e bağlı doktor ve emekçileri ile bölgede görev yapan polislere destek olmak amacıyla anlamlı bir destek verdi. North Middlesex Hastanesi’nin karşısında bulunan Last Stop adlı kebap dükkanında hastanenin doktor, hemşire ve işçi ayrımı yapmadan tüm çalışanlarına ücretsiz kebap ve döner servisi yaptı. Destek amacıyla yapılan ücretsiz yemek dağıtımı için sağlık emekçileri uzun kuyruk oluştururken, bu davranışın kendileri için büyük bir moral olduğunu belirtti.

    Bu arada Londra’da bir başka anlamlı destek te Kürt bir avukattan geldi. Avukat Vesile Tekas, sosyal medya hesaplarından çağrı yaparak koronavirüs mücadele sürecinde hastane ve klinikler de yorgun düşen NHS çalışanlarını ihtiyaç duymaları halinde özel aracı ile hastaneden alıp evlerine bırakabileceğini belirtti. Tekas, çocukları evde bekleyen sağlık emekçilerinin acil ihtiyaçlarını da evlerine ulaştırmaları içinde destek sunacağını söyledi.