Category: SAĞLIK

  • İngiltere Başbakanı Boris Johnson, koronavirüs testinin sonucunun pozitif çıktığını açıkladı.

    İngiltere Başbakanı Boris Johnson, koronavirüs testinin sonucunun pozitif çıktığını açıkladı.

    Johnson, Twitter hesabından yaptığı videolu açıklamayla, son 24 saatte kuru öksürük ve ateş gibi “hafif semptomlar” geliştirdiğini söyledi.

    Johnson, semptomların görülmesinin ardından kendisine koronavirüs testi yapıldığını ve sonucunun da pozitif çıktığını ifade etti.

    Johnson, evde kendini karantina altına aldığını belirterek, halktan sokağa çıkmama talimatına uymayı sürdürmelerini istedi.

    Başbakanlıktan yapılan yazılı açıklamada da, Johnson’ın hükümetin koronavirüsle mücadele sürecini yönetmeyi sürdüreceği vurgulandı.

    Birleşik Krallık genelinde şu anda 11 bin 800’ün üzerinde koronavirüs vakası bulunuyor. Şu ana kadarki can kaybı da 578.

    Hükümet, aldığı önlemler çerçevesinde Pazartesi günü zorunlu alışveriş ve egzersiz dışında sokağa çıkmayı yasaklamıştı.

  • Alkışlar NHS emekçileri için

    Alkışlar NHS emekçileri için

    Britanya’da koronavirüs salgınına karşı hayatını riske ederek çalışan sağlık emekçileri için halk balkon ve pencerelere çıkarak alkışları ile destekte bulundu.

    Britanya’da sağlık merkezi NHS’te çalışan ve hayatlarını riske ederek koronavirüse karşı mücadele de ön saflar da yer alan sağlık emekçileri için ‘alkışlı’ destek eylemi yapıldı. Tüm ülke genelinde balkon ve pencerelere çıkan halk, NHS’e bağlı doktor, hemşire, ulaşım görevlisi ve sağlıkçılar için saat 20.00’da aynı anda bir dakikalık alkış desteğinde bulundu. Kimi ışıklarını açıp kapatırken kimi de ıslıklarını alkışlara eşlik ettirdi.

     

  • KHM Koronavirüs Kriz Merkezi’nde ‘dayanışma’ çağrısı

    KHM Koronavirüs Kriz Merkezi’nde ‘dayanışma’ çağrısı

    Kürt Halk Meclisi Coronavirüs Kriz Merkezi, salgına karşı ihtiyacı olan insanlar için oluşturulan kriz komisyonlarına herkesin gücü oranında destek ve dayanışmada bulunmasını istedi. Çalışmalar da gıda, ilaç ve hijyen gibi temel ihtiyaç ürünlerinin ihtiyaç sahibi insanlara ulaştırmanın en önemli görev olduğunun altı çizildi.

    Kürt Halk Meclisi Koronavirüs Kriz Merkezi, Koronavirüse karşı başlattıkları dayanışma ağı ve komisyonlar herkesin katkı ve destekte bulunması istendi.

    Halk Meclisi Koronavirüs Merkezi’nin çağrısı şöyle:

    1-Kriz merkezlerimizin olmadığı bölgeler de seferberlik ruhu ile kriz merkezi yada dayanışma grupları oluşturularak, her yerde salgına karşı halkımızla dayanışmaya ve insanlığı kurtarmak için harekete geçmesini istiyoruz.

    2-Kriz Merkezi Komisyonları, sosyal medya ve whatsapp gibi iletişim araçları ile örgütlenerek halkı doğru bilgilendirme yaparak, bir çok gereksiz ve sağlıksız bilgiden uzaklaştırarak özellikle sağlık otoritelerinin uyarılarını dikkate almaları yönünde yönlendirmelidirler.

    (Keza bir çok yer de kaynar su içmek, fön makinası ve sıcak suyu birlikte kullanmak gibi insan hayatı ile oynayan yalan yanlış bilgiler mevcut)

    3-Kriz Merkezi ve komisyonlar kendi bölgelerin de gıda, ilaç ve hijyen malzemelerini dayanışma yoluyla toplayarak, ki gerekirse satın alarak ihtiyaç sahipleri için bir merkez yada uygun bir mekanda toplanmalıdır.

    4-Sağlık durumu kötü olan insanlarımızın adres ve telefon bilgileri alınmalı ve sık aralıklarla durumları öğrenilmelidir. Acil bir durumda ilgili sağlık kurumları harekete geçirilmelidir. Dil bilmeyen ve sorununu anlatamayan insanlarımıza tercümanlık konusunda destek hızlı bir şekilde sunulmalıdır.

    5-Sağlık Komiteleri oluşturulmalı Kürtçe ve Türkçe sağlık elemanları ile iletişeme geçilmelidir. Sağlık Komiteleri oluşturularak bilgilendirici yazı, görüntü ve broşürler hazırlanmalıdır.

    6- İngiltere’de şu anda bir çok alanda dayanışma grupları oluşturulmuştur. Tüm Kriz Komisyonlarımız bu gruplarla iletişim halinde olmalı ihtiyaç halinde destek olunmalı destek istenmelidir.

    7-Tüm komisyonlarımız mutlaka temel ihtiyaçların içinde bulunduğu bir araç bulundurmalı ve hazır edilmelidir.”

  • Koronavirüs’ten korunmak için eldiven güvenli mi?

    Koronavirüs’ten korunmak için eldiven güvenli mi?

    Türk Klinik Mikrobiyoloji ve İnfeksiyon Hastalıkları (KLİMİK) Derneği Başkanı Prof. Dr. Alpay Azap, koronavirustan korunmak için eldiven kullanmanın kesinlikle yanlış olduğunu, koruyucu olmadığı gibi tam tersi virusun daha çok yayılmasına neden olabileceğini açıklıyor.

  • Koronavirüs gençler için ne kadar tehlikeli?

    Koronavirüs gençler için ne kadar tehlikeli?

    Şu ana kadar uzmanların verdiği mesaj gayet netti: ‘Yaşınız ne kadar ileri ise koronavirüs sizin o kadar tehlikeli’. Fakat virüsün yol açtığı Covid-19 hastalığı genç insanlar arasında da ölümlere neden olurken Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ-WHO) gençleri hastalığı hafife almama konusunda uyardı.

    İngiltere’de Çarşamba günü kronik hastalığı olan 18 yaşındaki bir kişinin Covid-19’dan öldüğü açıklandı.

    Bu şimdiye kadar hastalığın İngiltere’de yol açtığı bilinen en genç ölüm. Daha önce de 21 yaşında sağlıklı olduğu düşünülen bir genç kadının da hastalıktan yaşamını yitirdiği belli olmuştu.

    BBC’ye konuşan ana muhalefet İşçi Partisi milletvekili Rosena Allin-Khan bir Acil Servis doktoru ve “hastalık sadece yaşlılar ve kronik hastalığı olanları etkilemiyor” diye uyardı.

    Doktor Allin-Khan eskiden hastası olan 30’lu 40’lı yaşlarında “sağlıklı” bazı kişilerin şu anda yoğun bakımda yaşam mücadelesi verdiklerini söyledi.

    Yaşlara göre risk

    Bu uyarılar önemli olmakla birlikte bütün tablo içinde hastalığın yaş ilerledikçe daha riskli olduğu hâlâ doğru.

    Londra’daki Imperial College bünyesinde çalışan uzmanlar yaş ile Covid-19 nedeniyle hastaneye kaldırılma oranları konusunda açık bir bağlantı olduğunu buldular.

    Bir başka net bulgu da hastaneye kaldırılanlar arasında yoğun bakıma alınma olasılığının yaşla doğru orantılı olarak yükselmesi.

    50 yaşın altındaki hastaların yüzde 5’den azı hastaneye kaldırılacak kadar ağırlaşıyor. Oysa 70 ile 79 yaş arasında olup hastalananların yüzde 27’sinin hastaneye kaldırılması gerekiyor.

    Aynı şekilde 40 yaşın altındaki hastalardan hastaneye kaldırılanlara bakıldığında, bunların en fazla yüzde 5’i yoğun bakım ihtiyacı duyarken, bu oran 70’li yaşlardaki hastalarda yüzde 43’e çıkıyor.

    Salgından en kötü etkilenen iki ülke Çin ve İtalya’daki vakalara dayalı tahminler 80’li yaşlarında olan hastalarda bu oranların yüzde 71’lere kadar yükseldiğine işaret ediyor.

    İngiltere, Galler ve Kuzey İrlanda’daki hastanelerden gelen verilere bakıldığında, hastaneye başvuran hastaların yaş ortalaması 63.

    Öte yandan ABD’deki Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezi, ilk verilere göre hastaneye başvuranların yüzde 53’ünün 55 yaşın üzerinde olduğunu açıkladı. Bu ABD’de hastalığı daha ağır geçirenlerin neredeyse yarısının 55 yaşın altında olduğunu gösteriyor.

    Fakat yoğun bakıma alınanlar ve ölümler açısından bakıldığında ABD’de de yaş ortalamasının yükseldiği görülüyor. Son rakamlara göre Amerika Birleşik Devletleri’ndeki ölümlerin yüzde 80’i 65 yaş üzeri hastalardan oluşuyor.

    Bireyler ‘ortalama’ya uymaz

    Fakat bunlar hep ‘ortalama’ rakamlar. Dolayısıyla her bireyin ortalamaya uyması mümkün değil ve daha genç yaşlardaki insanlar da hastalıktan ağır etkilenebiliyor ve zaman zaman ölüm vakaları da yaşanıyor.

    İtalya’dki vakalarda 40’lı yaşlarındaki insanlar arasında ölüm oranı yüzde 0,4 iken, 80’li yaşlarında olanlar arasında bu oran yüzde 19,7’ye kadar çıkıyor. ABD’de ise şu ana kadar 40’lı yaşlarındakiler arasında ölüm oranının yüzde 0,7 civarında olduğu tahmin ediliyor.

    ABD’deki Ulusal Alerji ve Salgın Hastalıklar Enstitüsü Başkanı Anthony Fauci ölümlerin ağırlıkla “yaşlı ve kronik hastalıkları olanlarda” görüldüğünü ama bu veriyi bir matematik formülü gibi görmemek gerektiğini vurguluyor:

    Dünya Sağlık Örgütü WHO da “Veriler 60 yaş üzeri hastaların daha riskli olduğuna işaret etse de ölenler arasında genç ve çocuklar da var” diye uyarıyor.

    Çin’de virüsü alan 2 bin çocuk üzerinde yapılan bir araştırmaya göre “Çocuklar her ne kadar Covid-19’un belirtilerini genel olarak daha hafif atlatsa da, özellikle daha küçük yaştakiler başta olmak üzere yine de hastalıktan kötü etkilenebiliyor.”

    Kronik hastalıkların etkisi

    Şu ana kadar yaşananlar kronik hastalıkların yaşı ne olursa olsun kişiyi hastalık karşısında daha korumasız bıraktığı ve daha kötü etkilenmesine yol açtığını ortaya koyuyor.

    Örneğin Birleşik Krallık sınırları içerisinde yaşayan 4 milyon 300 bin astım hastasının koronavirüs karşısında daha korumasız olduğunu ve hangi yaşta olurlarsa olsunlar risk grubunda olduklarını söyleyebiliriz

  • Britanya’da 24 saatte 113 kişi Covid-19’dan hayatını kaybetti

    Britanya’da 24 saatte 113 kişi Covid-19’dan hayatını kaybetti

    Hikmet Erden

    Britanya’da koronavirüs salgınından ölenlerin sayısı 578’e ulaşırken son 24 saatte 113 kişi hayatını kaybetti.

    İngiltere’de kısmi sokağa çıkma yasağı dördüncü gününe girerken koronavirüs vakaları ise giderek artış gösteriyor. Son istatistiklere göre şu ana kadar sayı 11858’e ulaşırken ölenlerin sayısı ise 578 oldu. Son 24 saatte ölen kişi sayısı ise 113 kişi ile şimdiye kadar ki en yüksek düzeyde gerçekleşti. Bugüne kadar

    Britanya’da şu ana kadar Koronavirus için 104 bin 866 kişi test edildi ve bunların 93 bin 208’i negatif çıkarken, 11 bin 658 kişi de ise testler pozitif çıktı.

    Hayatını kaybedenler arasında 11’i Kürdistan ve Türkiyeli de bulunurken, 21 yaşında genç bir İngiliz kadının ölümü ise gençlere bulaşma riskinin bulunduğunu gösterdi.

    Market, eczane, take-away ve bankalar gibi zorunlu alanlar dışında her yer kapanırken, kurallara ve yasaklara tam olarak uyulmadığı gözlendi. Metro ve trenler deki yoğunluk tepkilere neden olurken, iki kişi dışında bir araya gelmenin yasak olduğu ülkede halen üçer ve dörderli grupların oluşması dikkat çekti.

    Hastaneler de önümüzdeki hafta yoğunluğun artması beklenirken, salgının en yoğun görüldüğü Londra’nın batısında Excel Sergi Merkezi ise Nightingale Hastanesi olarak yeniden dizayn edildi. İngiliz ordusunun desteği ile kurulan hastane 4 bin hastayı kabul edecek kapasite de bulunuyor.

    Ülkede emekliye ayrılan yada ayrılan tüm sağlık çalışanları göreve çağrılırken, şu ana kadar 11 bin sağlık elemanının yeniden göreve başladığı belirtildi. Salgının boyutunun yükselmesi durumunda Tıp Fakülteleri’nde eğitim gören 24 bin öğrencinin de hastane ve klinikler de görev alacağı öğrenildi.

    Bu arada ülkede NHS çalışanlarına destek için tüm ülkede alkış eylemi gerçekleşirken, Hükümet ülkedeki tüm sağlık çalışanlarını göreve davet etti.

  • Heyva Sor Rojava için dayanışma çağrısı yaptı

    Heyva Sor Rojava için dayanışma çağrısı yaptı

    HABER MERKEZİ– Heyva Sor a Kurdistan, Rojava ile Kuzey ve Doğu Suriye bölgeleri için koronavirüs salgınına karşı dayanışma çağrısında bulundu.

    Heyva Sor a Kurdistan, yaptığı yazılı açıklamayla koronavirüs salgınına karşı Rojava ile Kuzey ve Doğu Suriye bölgeleri için dayanışma çağrısı yaptı. Koronavirüsün Suriye, Lübnan, Ürdün, Irak ve Türkiye gibi ülkelerde yayıldığının hatırlatıldığı açıklamada, bu durumun virüsün Rojava’ya geçişinin riskini arttığını belirtti.

    ‘RİSK BÜYÜK’

    Rojava ile Kuzey ve Doğu Suriye bölgelerinden yüzbinlerce kişinin saldırılarla zorunlu göçe tabi tutulduğu ve kamplarda kaldığına vurgu yapılan açıklamada, “İşgal saldırılarına maruz kalan ve kamplarda yaşayan halk koronavirüs salgınına karşı kendisini koruyamıyor. Bölgedeki tehlike yüksektir” denildi. Rojava ile Kuzey ve Doğu Suriye’de koronavirüse karşı sokağa çıkma yasağı gibi gerekli tedbirlerin alındığının hatırlatıldığı açıklamada, tüm tedbirlere rağmen virüsün bölgede yayılma riskinin yüksek olduğu belirtildi.

    Bölgede 9 yılı geride bırakan savaş nedeniyle sağlık sisteminin yeterli olmadığının kaydedildiği açıklamada, bölgede solunum cihazı ve temizlik malzemelerine acil ihtiyaç duyulduğu aktarıldı. Açıklamada, “Heyva Sor a Kurdistan olarak tüm yetkili kurumlara koronavirüs salgınına karşı Rojava ile Kuzey ve Doğu Suriye bölgelerine gerekli desteği sunma çağrısı yapıyoruz. Geç kalınmadan, bir an önce gerekli dayanışma gösterilmelidir” denildi.