Category: SAĞLIK

  • Heyva-Sor UK Covid-19’a karşı evsizlere ‘umut’ oluyor

    Heyva-Sor UK Covid-19’a karşı evsizlere ‘umut’ oluyor

    DİREN DİCLE ERDEN

    Heyva-Sor UK, koronavirüsle mücadele kapsamında ülkenin en önemli yardım kuruluşu Citizen UK adlı kuruluş ile birlikte, sokakta yaşayan, kimsesiz, yoksul ve hastalar için oluşturulan gıda yardımına hem destek sundu hem de yardım topladı.

    Tüm dünyayı etkisi altına alan koronavirüs İngiltere’de de hızla yayılırken, salgının üst boyutta yaşandığı kentlerin başında Londra geliyor. Londra’nın en temel sorunların biri de evsizler, yoksullar ve hastalar oluyor. Dayanışma ağları ile bu insanlara gıda, yemek ve ilaç yardımı yapılırken, Kürt Kızılayı Heyva-Sor UK de buna karşı sessiz kalmadı ve harekete geçti.

    Hevya-Sor Londra’da bir yandan ihtiyacı olan Kürt ailelere dönük çalışmalarını sürdürürken diğer yandan ise evsizlere ve yoksullara kucak açtı. İngiltere’nin en önemli yardım kuruluşlarından Citizen UK  ile ortak çalışmalar geliştiren Heyva-Sor bu kapsamda, Kuzey Londra’da evsizler ve yoksullar için okullar da açılan yemekhanelere gıda toplayarak yardımda bulundu. Bununla da sınırlı kalmayan Heyva-Sor toplanan yardımları okullara ulaştırdı ve bir okulun yemekhanesine maddi bir yardımda da bulundu. Heyva-Sor aynı zamanda diğer dayanışma ağları ile de tercümanlık ve ilaç yardımı gibi konular da ortak bir çalışma yürütüyor.

    Heyva-Sor UK, çalışmalarına ilişkin bir açıklama yaparak, “Heyva Sor a Kurdistan (Kurdish red Moon) olarak Covid-19 salgının tüm dünyada giderek yaygınladığı ve ölümlere yol açtığı bir dönem de, bulunduğumuz bölgeler de ihtiyaç sahibi insanlara yönelik bir çalışma başlattık” dedi.

    Citizens UK adlı kurumla Londra Harringey bölgesindeki bir çok okulun erzak ihtiyaçlarını giderdikleri beliren Heyva-Sor, şunları kaydetti: “Bölgede yaptığımız çalışma okul sorumluları ve yöneticileri tarafından memnuniyetle karşılanırken, yarattığımız dayanışmanın büyük bir moral ve destek oluşturduğunu gözlemledik. Heyva-Sor olarak dünyanın bir çok ülkesinde Kürdistan’da yaşanan insanlık dramlarına karşı geliştirdiğimiz ilişki ve dayanışma ağlarını bugün bu koronavirüs illetine karşı da geliştiriyoruz  ve halklarımızın yanında oluyoruz.”

  • Kızılcıksuylu Hüseyin Arslan koronavirüsten hayatını kaybetti

    Kızılcıksuylu Hüseyin Arslan koronavirüsten hayatını kaybetti

    İngiltere’de koronavirüs salgını katlanarak can almaya devam ederken, Göksün Kızılcıksuyu Köyü’nden Hüseyin Arslan hayatını kaybetti.

    İngiltere’de salgın giderek büyürken, Kürdistan ve Türkiye toplumları da yeni ölüm haberleri ile sarsılıyor. Son olarak aslen Maraş Göksun İlçesi Kızılcıksuyu Köyü’nden 76 yaşındaki Hüseyin Arslan koronavirüsten dolayı hayatını kaybetti. Arslan’ın ölümü büyük üzüntüye yola açarken, cenazesinin önümüzdeki günlerde toprağa verileceği öğrenildi.

    Koronavirüsten dolayı İngiltere’de yaşayan Serkan Aydın’da hayatını kaybetti. Aydın’ın 40 yaşında olduğu öğrenilirken, uzun süredir İngiltere’de yaşadığı öğrenildi.

    Bir taziye mesajı yayınlayan Göksunlular-SKD Başkanı Özgür Aksu, Arslan’ın ailesi ve yakınlarına başsağlığı dileyerek, “Güzel canlarımızı yitiriyoruz. Tüm toplumumuzun başı sağ olsun. Daha fazla dayanışma ile bu zor günleri atlatacağız” dedi.

    Kürt Halk Meclisi, hayatını kaybeden tüm canlar için bir taziye mesajı yayınlayarak, “Tüm ailelerimizin acılarını paylaşıyor derin üzüntümüzü bildiriyoruz. Bizler daha fazla canımıza bir şey olmaması için dayanışma, birlik ve sevgi ile bu süreci birlikte aşacağız. Evde kalarak sağlık otoritelerinin çağrılarına uyarak bu süreci atlatabiliriz. Bizler her konuda halkımızın ailelerimizin yanında olacağız” dedi.

    KORONAVİRÜS 15 CANI ALDI

    Aydın ve Arslan ile birlikte İngiltere’de koronavirüsten hayatını kaybeden Kürdistan, Türkiye ve Kıbrıslı sayısı 15’e yükseldi.

    İngiltere’de koronavirüsten hayatını kaybeden Kürdistan, Türkiye ve Kıbrıs vatandaşlarının isimleri şöyle: Elmaziye Kamil, Hayri Ergönül, Mustafa Ahmet, İlyas Güngör Şengül Besim, Kamil Ahmet, Ahmet Raşit, Yıldıray Faik, Melik Ejder Ülkümen, Mehmet Abdurrahman, Hacı Ali Doğuş, Safi Levent, Doğan Ahmet, Serkan Aydın ve Hüseyin Arslan.

  • Sağlık personellerine bile test yapılmıyor

    Sağlık personellerine bile test yapılmıyor

    Arif Bektaş

    Birleşik Krallık’ta son yapılan açıklamaya göre, son 24 saat içinde 180 kişi daha hayatını kaybetti. 30 Mart sabahı itibariyle toplam ölü sayısı 1408’e yükseldi. Bu rakamlara, hastanede ölmeyenler dahil değil.

    Ülkede koronavirüs hızla yayılırken ve Dünya Sağlık Örgütü’nün uyarılarına rağmen Birleşik Krallık’ta testlerin yeterince yapılmadığı ortaya çıktı. Sağlık alanındaki sıkıntılar bilinmesine rağmen, hala birçok sağlıkçıya bile test yapılmadı.

    British Medical Association (BMA) bir açıklama yaparak, binlerce doktorun evlerinde beklediğini ve test yapılarak işe dönmek için başvurular yaptığını belirtti. BMA, hafta sonunda sadece 900 sağlık personeline test yapıldığını ve bunun da son derece yetersiz olduğunu belirtti.

    JOHNSON 25 BİN SÖZ VERMİŞTİ

    Bir haftası geride kalan Olağanüstü Hal ilanından önce Başbakan Boris Johnson, haftada en az 25 bin test yapılacağını söylemişti. Fakat rakamlar açıklanınca bunun böyle olmadığı, hala günde 10 bin testin bile yapılmadığı ortaya çıktı.

    Sağlık personeli sayısındaki yetersizlikten dolayı, son üç yıl içinde emekli olan ya da daha önce sağlık alanında çalışanlara çağrıda bulunan hükümet, sağlık alanındaki açığı kapatmaya çalıştı. Bu çağrıya şimdiye kadar 20 bin kişi cevap verdi ve koronavirüsle mücadelede kendilerini ortaya koydular. Fakat, hastanelerde çalışmaya başlamadan önce yapılması gereken testler hala yapılmış değil.

    Buna sert tepki gösteren BMA yetkilileri, derhal doktor, hemşire ve diğer sağlık elemanlarına testlerin yapılması ve hızlı bir şekilde hepsinin çalışma koşullarının yaratılması gerektiğini belirtti.

    Bilindiği gibi, Güney Kore, Japonya ve Almanya gibi ülkelerde çok fazla test yapılması sonucu, virüs taşıyanlarla taşımayanların ayrıştırılması sağlanıyor ve test sonucu pozitif olanlar daha kolay bir şekilde kontrol altında tutulabiliyor. Birleşik Krallık’ta da bunun yapılmasına dönük hem hükümet ve hem de sağlık otoriteleri açıklamalar yaptılar. Bütün bunlara rağmen Johnson hükümeti adım atmış değil.

  • İngiltere’de iki Kıbrıslı daha koronavirüs kurbanı

    İngiltere’de iki Kıbrıslı daha koronavirüs kurbanı

    İngiltere’de koronavirüs salgını katlanarak can almaya devam ederken, 78 yaşındaki Kıbrıslı Safi Levent ile müzisyen Doğan Ahmet hayatını kaybetti.

    İngiltere’de salgın giderek büyürken, Kürdistan ve Türkiye toplumları da yeni ölüm haberleri ile sarsılıyor. Son olarak aslen Lefkoşa doğumlu olan ve 1960 yılından bu yana Londra’da yaşayan Safi Levent, 27 Mart günü kaldığı yaşlılar bakımevinde yakalandığı Kovid-19 virüsünden hayatını kaybetti. Yine bir süredir hastanede tedavi gören Kıbrıslı müzisyen Doğan Ahmet yakalandığı
    tedavi gördüğü hastanede koronavirüs nedeniyle hayata gözlerini yumdu. Londra’da toplumun sevilen simalarından olan 72 yaşındaki Doğan Ahmet eski Feveranlar ve Konkurt Müzik Grubu müzisyenlerinden biriydi.
    Toplumun sevilen simalardan olan Ahmet’in vefatı aile çevresi ve İngiltere Kıbrıs toplumunda derin üzüntü meydana getirdi.

    KORONAVİRÜS 13 CANI ALDI
    Levent ve Ahmet ile birlikte İngilter’da koronavirüsten hayatını kaybeden Kürdistan, Türkiye ve Kıbrıslı sayısı 13’e yükseldi.

    İngiltere’de koronavirüsten hayatını kaybeden Kürdistan, Türkiye ve Kıbrıs vatandaşlarının isimleri şöyle: Elmaziye Kamil, Hayri Ergönül, Mustafa Ahmet, İlyas Güngör Şengül Besim, Kamil Ahmet, Ahmet Raşit, Yıldıray Faik, Melik Ejder Ülkümen, Mehmet Abdurrahman, Hacı Ali Doğuş, Safi Levent ve Doğan Ahmet.

  • İngiltere’de koronavirüs ölümleri bin 408 kişiye çıktı

    İngiltere’de koronavirüs ölümleri bin 408 kişiye çıktı

    İngiltere’de koronavirüs salgını yayılmaya devam ederken, yaşamını yitirenlerin sayısı bin 408 oldu. Sağlık Bakanlığı’nın açıklamasına göre, virüs testi yapılan 134 bin 966 testte, 21 bin 141 kişi pozitif çıktı.

    İngiltere’de Koronavirüs salgını giderek yayılırken, günlük ölümler yüzlerle ifade ediliyor.
    Sağlık Bakanlığı tarafından bugün yapılan son açıklamaya göre 180 kişi daha virüs sebebiyle hayatını kaybederek toplam ölü sayısı bin 408’e yükseldi. Şu ana kadar koronavirüs tespit edilen vaka sayısı ise 22 bini geçti.

    Yapılan açıklamaya göre şu ana kadar 134 bin 946 kişiye Koronavirüs testi yapıldı. Yapılan testlere göre 112 bin 805 kişide virüse rastlanmazken, 22 bin 141 kişide Koronavirüs tespit edildi. Virüs bulunan kişilerin 18 bin 594’ünün İngiltere’de, bin 563’ünün İskoçya’da, bin 451’inin Galler’de, 533’ünün ise Kuzey İrlanda’da görüldüğü açıklandı.

    Britanya’da en fazla ölüm bin 284 kişi ile İngiltere’de gerçekleşirken, İskoçya’da 41, Galler’de 62, Kuzey İrlanda’da ise 21 kişi salgın sebebiyle hayatını kaybetti.

    İngiltere’de virüs vakalarının en çok görüldüğü şehir 6 bin 521 kişi ile Londra olurken, hayatını kaybeden en genç kişinin 21 yaşında, en yaşlı kişininse 98 yaşında olduğu açıklandı.

  • Tüm İngiltere’de ‘acil durum’ ilan edildi

    Tüm İngiltere’de ‘acil durum’ ilan edildi

    Arif Bektaş

    Birleşik Krallık’ta ölü sayısı ve vaka sayısında hızla bir artış yaşanırken, hükümet tüm ülkede acil durum ilan etti. Her gün yapılan basın açıklamasını bugün Toplum ve Konut Bakanı Robert Jenrick yaptı ve tüm ülkede acil durum ilan ettiklerini söyledi.

    Son yapılan açıklamada, son 24 saatte 209 kişi hayatını kaybederek toplam sayının 1228 olduğu belirtildi. Vaka sayısı ise 19 bin 522 olarak açıklandı.

    Ülkenin tümünde uygulanacak acil durum gereği, sokağa çıkmalar daha da sınırlandırılacak. Çalışanlar evden çalışmaya, iş yerinde çalışmak zorunda olanlar ise belirlenen kurallar çerçevesinde çalışmaya devam edecek.

    Yalnız ve ihtiyaç sahibi olan kişilere devlet kurumlarının yardım etmesini sağlamaya çalıştıklarını söyleyen bakan, mümkünse kimsenin evinden çıkmaması gerektiğini söyledi.

    Paskalya tatiliyle birlikte bu sert önlemlerin harekete geçirileceğini ve uymayanlara güvenlik güçlerinin müdahale edeceğini belirtti.

    6 AY SÜREBİLİR

    Günlük yapılan basın açıklamasına katılan, hükümetin sağlık danışman yardımcısı Jenny Harries, hayatın normale dönmesinin 6 ayı bulabileceğini söyledi. Harries, “salgını bu süre içinde atlatmamız, bizim belirlenen kurallara uymamızla olacaktır” dedi.

    HASTANELER İNŞA EDİLİYOR

    Yıllarca yapılan kesintiler sonucu yeterince hizmet veremeyen ve şimdiden zorlanmaya başlayan Ulusal Sağlık Servisi (NHS), hükümetten daha fazla yatırım istedi. Bu gerçeği bilen hükümet, hali hazırda zor durumda olan NHS için birkaç adım atmaya başladı.

    Londra’da Excel Sergi Salonu hastaneye dönüştürülüyor. Toplam 4 bin yatak kapasiteli olacak hastanenin 500 yatağının birkaç gün içinde faaliyete geçeceği belirtiliyor. Benzer iki hastane daha Manchester ve Birmingham’da inşa edilecek.

    Avrupa’da yoğun bakın üniteleri en az olan ülkeler arasında olan Birleşik Krallık’ta şimdiden sorunlar yaşanmaya başladı. Yeni hastanelerde bu üniteler de yapılacak. Eldiven maske ve koruyucu giysi ihtiyacının giderilmesi için çalıştıklarını belirten bakan, gerekirse Savunma Bakanlığı’nda çalışan yüzlerce sağlık çalışanının da yönlendirileceğini belirtti.

  • Koronavirüse karşı ‘Dayanışma Ağı’ büyüyor – 2

    Koronavirüse karşı ‘Dayanışma Ağı’ büyüyor – 2

    HİKMET ERDEN

    Londra’da salgın karşısında Kürdistan ve Türkiyeli demokratik kitle örgütlerinin ördüğü dayanışma ağları, whatsapp ve telefonlar ile manevi destek alanları da oluştururken, evsizlerden yaşlılara yoksullardan çocuklara herkese ulaşmaya çalışıyor. DAY-MER, Gik-Der ve Alevi örgütlerinin Kriz Merkezleri’nde oluşturulan gönüllü ağlar, yoksul, kimsesiz, izole olmuş sokağa çıkmayan ve evlerinde hasta yatanlara birer ‘umut’ oluyorlar.

    Tüm dünyayı etkisi altına alan koronavirüs İngiltere’de de hızla yayılırken, salgının üst boyutta yaşandığı kentlerinde başında Londra vardı. İngiltere’de on binlerce insan koronavirüse yakalanırken hayatını kaybedenlerin günlük sayısı artık günlük sayısı yüzlerle ifade ediliyor. Koronavirüse karşı mücadelenin en ön saflarında sağlıkçılar dan sonra dayanışma ağları geliyor. Onlar hayatlarını hiçe sayarak yaşlı, yoksul, kimsesiz, izole olmuş sokağa çıkmayan ve evlerinde hasta yatanlara ‘umut’ oluyor ve bu virüse karşı mücadelenin kahramanları.

    TERAPİDEN GIDAYA DAY-MER AĞI…

    Dayanışma ağlarının en aktif merkezlerinden biri de Kürt ve Türk Toplum Merkezi DAY-MER oldu. DAY-MER koronavirüse karşı örgütlü ve kapsamlı çalışmalar yürütürken, onlarca aileye gıda yardımında bulundu. Başta, zor durumda olan yaşlılara, hastalanıp evde kalmak zorunda kalanlar ve Ankara antlaşmalılar olmak üzere, ihtiyaç sahiplerine ulaşmaya çalışan DAY-MER üyeleri bir çok alanda yardımcı olmaya çalışıyor. Yaptığı çağrı ile onlarca market ve toptancıda topladığı gıdayı bugüne kadar 30 aileye ulaştırdı. Bunun yanı sıra North Middlesex ve Whittington Hastanelerinde çalışan sağlık emekçilerine de yardım ulaştırdı. Bir basın yayın ekibi ile sürekli toplumu bilgilendiren, uzmanlarla konuşarak toplumun yapması gerekenler konusunda öneriler sunan DAY-MER, bir telefon ağı da oluşturarak, evlerinde yanlız kalan kişileri arayarak, onların kendilerini yanlız hissetmemelerini sağlıyor Yine psikologlardan oluşan bir ekiple telefon üzerinden terapi ihtiyacı olanlara da destek sunuyor. Hergün onlarca kişiyi arayan DAY-MER yetkilileri, bu tür çalışmalar içinde olan toplum üyelerinin de kendileri ile bağlantı kurmalarını ve dayanışmayı birlikte örmek istediklerinin çağrısını yaptı.

    BAF ‘UMUT’ OLDU

     

    Dayanışma Ağı’nın en önemli duraklarından biri Britanya Alevi Federasyonu. Tüm kurumlar koronavirüs dolayısıyla kapılarını kilitlemek zorunda kalırken, BAF yerleşkesinde Demokratik Güç Birliği ile birlikte bir merkez oluşturuldu. Bu merkeze onlarca başvuru yapılırken, özellikle Kürt ve Türk toplumunda hayatını kaybedenler için adeta bir umut kapısı halinde. Cenazelerin hastane işlemlerinden defin işlemlerine kadar her konuda yardım ve destek sunuyorlar. Bununla da sınırlı kalmayarak, hastanelere acil ulaştırılması gereken kişileri özel araçları ile hastanelere ulaştırıyorlar. Tüm bu çalışmaların başında ise BAF Başkanı İsrafil Erbil bulunuyor. İsrafil Erbil her gün kapıları açarak, çalışmalar da bizzat yer alıyor. Alevi Federasyonu, Londra’da önemli bir yardım kuruluşu olan ve evsizler için gıda ve yemek dağıtarak yardımlarda bulunan FELİX adlı kurumla da ortak bir çalışma yürütüyor. Her gün yüzlerce insana ulaşılırken, Federasyon binasına toplanan gıda, sebze meyve ve bir çok ihtiyaç, burada paketlendikten sonra telefon ve online üzeri talepte bulunan ihtiyaç sahiplerine ulaştırılıyor. Özellikle yaşlı ve hasta olan insanların ilaç ve gıda yardımları konusunda hassas bir çalışma yürütülüyor. İnanç merkezleri ile bağlantı kuran BAF, sokakta yaşayan insanlara da kapılarını açmış durumda. Geniş alanda özellikle yoksul ve sokakta yaşayan insanlara yemek hazırlanıyor ve koronavirüse karşı gerekli meyve ve gıdalar veriliyor.

     

    GİK-DER HALK İÇİN  ‘MASKE’ ÜRETTİ

     

    Koronavirüs sebebi ile düzenli çalışmalarına ara veren Göçmen İşçileri Kültür Derneği GİK-DER bu süreçte toplumum ihtiyaçlarının karşılanabilmesine destek olabilmek için çeşitli çalışmalar düzenlemekte. Salgının yaygınlaşmaya başlaması ile beraber en çok ihtiyaç duyulan malzemelerden birisi haline gelen ve ya bulunamayan bulunduğu zamanda fiyatları çok uçuk olan maske üretimine başladı. Üretilen maskeler, Gik-Der tarafından demokratik kitle örgütleri ile de paylaşılarak halka ulaştırılıyor. Gönüllüler ağı oluşturan Gik-Der, hastalıktan yada yaşlılıktan kaynaklı sokağa çıkamayanların alışveriş ve bazı temel ihtiyaçlarının karşılanması için bir gönüllüler ağı oluşturdu. Sağlık çalışanların karşı karşıya kalmış olduğu zorlukları anlayan Gik-Der bu zorluklar içerisinde çalışmalarını sürdüren sağlık emekçileri ile dayanışma amacı ile kurum binasına ‘Sağlık çalışanları ile beraberiz’ yazılı pankart asarak desteğini ifade etti. Demokratik Güç Birliği içerisindeki tüm çalışmalara da aktif olarak katılan Gik-Der bu süreçte toplumun ihtiyaçları için gösterdiği çaba sivil toplum örgütü açısından önemli bir sınav verdi.