Blog

  • Sağlık personellerine bile test yapılmıyor

    Sağlık personellerine bile test yapılmıyor

    Arif Bektaş

    Birleşik Krallık’ta son yapılan açıklamaya göre, son 24 saat içinde 180 kişi daha hayatını kaybetti. 30 Mart sabahı itibariyle toplam ölü sayısı 1408’e yükseldi. Bu rakamlara, hastanede ölmeyenler dahil değil.

    Ülkede koronavirüs hızla yayılırken ve Dünya Sağlık Örgütü’nün uyarılarına rağmen Birleşik Krallık’ta testlerin yeterince yapılmadığı ortaya çıktı. Sağlık alanındaki sıkıntılar bilinmesine rağmen, hala birçok sağlıkçıya bile test yapılmadı.

    British Medical Association (BMA) bir açıklama yaparak, binlerce doktorun evlerinde beklediğini ve test yapılarak işe dönmek için başvurular yaptığını belirtti. BMA, hafta sonunda sadece 900 sağlık personeline test yapıldığını ve bunun da son derece yetersiz olduğunu belirtti.

    JOHNSON 25 BİN SÖZ VERMİŞTİ

    Bir haftası geride kalan Olağanüstü Hal ilanından önce Başbakan Boris Johnson, haftada en az 25 bin test yapılacağını söylemişti. Fakat rakamlar açıklanınca bunun böyle olmadığı, hala günde 10 bin testin bile yapılmadığı ortaya çıktı.

    Sağlık personeli sayısındaki yetersizlikten dolayı, son üç yıl içinde emekli olan ya da daha önce sağlık alanında çalışanlara çağrıda bulunan hükümet, sağlık alanındaki açığı kapatmaya çalıştı. Bu çağrıya şimdiye kadar 20 bin kişi cevap verdi ve koronavirüsle mücadelede kendilerini ortaya koydular. Fakat, hastanelerde çalışmaya başlamadan önce yapılması gereken testler hala yapılmış değil.

    Buna sert tepki gösteren BMA yetkilileri, derhal doktor, hemşire ve diğer sağlık elemanlarına testlerin yapılması ve hızlı bir şekilde hepsinin çalışma koşullarının yaratılması gerektiğini belirtti.

    Bilindiği gibi, Güney Kore, Japonya ve Almanya gibi ülkelerde çok fazla test yapılması sonucu, virüs taşıyanlarla taşımayanların ayrıştırılması sağlanıyor ve test sonucu pozitif olanlar daha kolay bir şekilde kontrol altında tutulabiliyor. Birleşik Krallık’ta da bunun yapılmasına dönük hem hükümet ve hem de sağlık otoriteleri açıklamalar yaptılar. Bütün bunlara rağmen Johnson hükümeti adım atmış değil.

  • İngiltere’de iki Kıbrıslı daha koronavirüs kurbanı

    İngiltere’de iki Kıbrıslı daha koronavirüs kurbanı

    İngiltere’de koronavirüs salgını katlanarak can almaya devam ederken, 78 yaşındaki Kıbrıslı Safi Levent ile müzisyen Doğan Ahmet hayatını kaybetti.

    İngiltere’de salgın giderek büyürken, Kürdistan ve Türkiye toplumları da yeni ölüm haberleri ile sarsılıyor. Son olarak aslen Lefkoşa doğumlu olan ve 1960 yılından bu yana Londra’da yaşayan Safi Levent, 27 Mart günü kaldığı yaşlılar bakımevinde yakalandığı Kovid-19 virüsünden hayatını kaybetti. Yine bir süredir hastanede tedavi gören Kıbrıslı müzisyen Doğan Ahmet yakalandığı
    tedavi gördüğü hastanede koronavirüs nedeniyle hayata gözlerini yumdu. Londra’da toplumun sevilen simalarından olan 72 yaşındaki Doğan Ahmet eski Feveranlar ve Konkurt Müzik Grubu müzisyenlerinden biriydi.
    Toplumun sevilen simalardan olan Ahmet’in vefatı aile çevresi ve İngiltere Kıbrıs toplumunda derin üzüntü meydana getirdi.

    KORONAVİRÜS 13 CANI ALDI
    Levent ve Ahmet ile birlikte İngilter’da koronavirüsten hayatını kaybeden Kürdistan, Türkiye ve Kıbrıslı sayısı 13’e yükseldi.

    İngiltere’de koronavirüsten hayatını kaybeden Kürdistan, Türkiye ve Kıbrıs vatandaşlarının isimleri şöyle: Elmaziye Kamil, Hayri Ergönül, Mustafa Ahmet, İlyas Güngör Şengül Besim, Kamil Ahmet, Ahmet Raşit, Yıldıray Faik, Melik Ejder Ülkümen, Mehmet Abdurrahman, Hacı Ali Doğuş, Safi Levent ve Doğan Ahmet.

  • İngiltere’de koronavirüs ölümleri bin 408 kişiye çıktı

    İngiltere’de koronavirüs ölümleri bin 408 kişiye çıktı

    İngiltere’de koronavirüs salgını yayılmaya devam ederken, yaşamını yitirenlerin sayısı bin 408 oldu. Sağlık Bakanlığı’nın açıklamasına göre, virüs testi yapılan 134 bin 966 testte, 21 bin 141 kişi pozitif çıktı.

    İngiltere’de Koronavirüs salgını giderek yayılırken, günlük ölümler yüzlerle ifade ediliyor.
    Sağlık Bakanlığı tarafından bugün yapılan son açıklamaya göre 180 kişi daha virüs sebebiyle hayatını kaybederek toplam ölü sayısı bin 408’e yükseldi. Şu ana kadar koronavirüs tespit edilen vaka sayısı ise 22 bini geçti.

    Yapılan açıklamaya göre şu ana kadar 134 bin 946 kişiye Koronavirüs testi yapıldı. Yapılan testlere göre 112 bin 805 kişide virüse rastlanmazken, 22 bin 141 kişide Koronavirüs tespit edildi. Virüs bulunan kişilerin 18 bin 594’ünün İngiltere’de, bin 563’ünün İskoçya’da, bin 451’inin Galler’de, 533’ünün ise Kuzey İrlanda’da görüldüğü açıklandı.

    Britanya’da en fazla ölüm bin 284 kişi ile İngiltere’de gerçekleşirken, İskoçya’da 41, Galler’de 62, Kuzey İrlanda’da ise 21 kişi salgın sebebiyle hayatını kaybetti.

    İngiltere’de virüs vakalarının en çok görüldüğü şehir 6 bin 521 kişi ile Londra olurken, hayatını kaybeden en genç kişinin 21 yaşında, en yaşlı kişininse 98 yaşında olduğu açıklandı.

  • Tüm İngiltere’de ‘acil durum’ ilan edildi

    Tüm İngiltere’de ‘acil durum’ ilan edildi

    Arif Bektaş

    Birleşik Krallık’ta ölü sayısı ve vaka sayısında hızla bir artış yaşanırken, hükümet tüm ülkede acil durum ilan etti. Her gün yapılan basın açıklamasını bugün Toplum ve Konut Bakanı Robert Jenrick yaptı ve tüm ülkede acil durum ilan ettiklerini söyledi.

    Son yapılan açıklamada, son 24 saatte 209 kişi hayatını kaybederek toplam sayının 1228 olduğu belirtildi. Vaka sayısı ise 19 bin 522 olarak açıklandı.

    Ülkenin tümünde uygulanacak acil durum gereği, sokağa çıkmalar daha da sınırlandırılacak. Çalışanlar evden çalışmaya, iş yerinde çalışmak zorunda olanlar ise belirlenen kurallar çerçevesinde çalışmaya devam edecek.

    Yalnız ve ihtiyaç sahibi olan kişilere devlet kurumlarının yardım etmesini sağlamaya çalıştıklarını söyleyen bakan, mümkünse kimsenin evinden çıkmaması gerektiğini söyledi.

    Paskalya tatiliyle birlikte bu sert önlemlerin harekete geçirileceğini ve uymayanlara güvenlik güçlerinin müdahale edeceğini belirtti.

    6 AY SÜREBİLİR

    Günlük yapılan basın açıklamasına katılan, hükümetin sağlık danışman yardımcısı Jenny Harries, hayatın normale dönmesinin 6 ayı bulabileceğini söyledi. Harries, “salgını bu süre içinde atlatmamız, bizim belirlenen kurallara uymamızla olacaktır” dedi.

    HASTANELER İNŞA EDİLİYOR

    Yıllarca yapılan kesintiler sonucu yeterince hizmet veremeyen ve şimdiden zorlanmaya başlayan Ulusal Sağlık Servisi (NHS), hükümetten daha fazla yatırım istedi. Bu gerçeği bilen hükümet, hali hazırda zor durumda olan NHS için birkaç adım atmaya başladı.

    Londra’da Excel Sergi Salonu hastaneye dönüştürülüyor. Toplam 4 bin yatak kapasiteli olacak hastanenin 500 yatağının birkaç gün içinde faaliyete geçeceği belirtiliyor. Benzer iki hastane daha Manchester ve Birmingham’da inşa edilecek.

    Avrupa’da yoğun bakın üniteleri en az olan ülkeler arasında olan Birleşik Krallık’ta şimdiden sorunlar yaşanmaya başladı. Yeni hastanelerde bu üniteler de yapılacak. Eldiven maske ve koruyucu giysi ihtiyacının giderilmesi için çalıştıklarını belirten bakan, gerekirse Savunma Bakanlığı’nda çalışan yüzlerce sağlık çalışanının da yönlendirileceğini belirtti.

  • Koronavirüse karşı ‘Dayanışma Ağı’ büyüyor – 2

    Koronavirüse karşı ‘Dayanışma Ağı’ büyüyor – 2

    HİKMET ERDEN

    Londra’da salgın karşısında Kürdistan ve Türkiyeli demokratik kitle örgütlerinin ördüğü dayanışma ağları, whatsapp ve telefonlar ile manevi destek alanları da oluştururken, evsizlerden yaşlılara yoksullardan çocuklara herkese ulaşmaya çalışıyor. DAY-MER, Gik-Der ve Alevi örgütlerinin Kriz Merkezleri’nde oluşturulan gönüllü ağlar, yoksul, kimsesiz, izole olmuş sokağa çıkmayan ve evlerinde hasta yatanlara birer ‘umut’ oluyorlar.

    Tüm dünyayı etkisi altına alan koronavirüs İngiltere’de de hızla yayılırken, salgının üst boyutta yaşandığı kentlerinde başında Londra vardı. İngiltere’de on binlerce insan koronavirüse yakalanırken hayatını kaybedenlerin günlük sayısı artık günlük sayısı yüzlerle ifade ediliyor. Koronavirüse karşı mücadelenin en ön saflarında sağlıkçılar dan sonra dayanışma ağları geliyor. Onlar hayatlarını hiçe sayarak yaşlı, yoksul, kimsesiz, izole olmuş sokağa çıkmayan ve evlerinde hasta yatanlara ‘umut’ oluyor ve bu virüse karşı mücadelenin kahramanları.

    TERAPİDEN GIDAYA DAY-MER AĞI…

    Dayanışma ağlarının en aktif merkezlerinden biri de Kürt ve Türk Toplum Merkezi DAY-MER oldu. DAY-MER koronavirüse karşı örgütlü ve kapsamlı çalışmalar yürütürken, onlarca aileye gıda yardımında bulundu. Başta, zor durumda olan yaşlılara, hastalanıp evde kalmak zorunda kalanlar ve Ankara antlaşmalılar olmak üzere, ihtiyaç sahiplerine ulaşmaya çalışan DAY-MER üyeleri bir çok alanda yardımcı olmaya çalışıyor. Yaptığı çağrı ile onlarca market ve toptancıda topladığı gıdayı bugüne kadar 30 aileye ulaştırdı. Bunun yanı sıra North Middlesex ve Whittington Hastanelerinde çalışan sağlık emekçilerine de yardım ulaştırdı. Bir basın yayın ekibi ile sürekli toplumu bilgilendiren, uzmanlarla konuşarak toplumun yapması gerekenler konusunda öneriler sunan DAY-MER, bir telefon ağı da oluşturarak, evlerinde yanlız kalan kişileri arayarak, onların kendilerini yanlız hissetmemelerini sağlıyor Yine psikologlardan oluşan bir ekiple telefon üzerinden terapi ihtiyacı olanlara da destek sunuyor. Hergün onlarca kişiyi arayan DAY-MER yetkilileri, bu tür çalışmalar içinde olan toplum üyelerinin de kendileri ile bağlantı kurmalarını ve dayanışmayı birlikte örmek istediklerinin çağrısını yaptı.

    BAF ‘UMUT’ OLDU

     

    Dayanışma Ağı’nın en önemli duraklarından biri Britanya Alevi Federasyonu. Tüm kurumlar koronavirüs dolayısıyla kapılarını kilitlemek zorunda kalırken, BAF yerleşkesinde Demokratik Güç Birliği ile birlikte bir merkez oluşturuldu. Bu merkeze onlarca başvuru yapılırken, özellikle Kürt ve Türk toplumunda hayatını kaybedenler için adeta bir umut kapısı halinde. Cenazelerin hastane işlemlerinden defin işlemlerine kadar her konuda yardım ve destek sunuyorlar. Bununla da sınırlı kalmayarak, hastanelere acil ulaştırılması gereken kişileri özel araçları ile hastanelere ulaştırıyorlar. Tüm bu çalışmaların başında ise BAF Başkanı İsrafil Erbil bulunuyor. İsrafil Erbil her gün kapıları açarak, çalışmalar da bizzat yer alıyor. Alevi Federasyonu, Londra’da önemli bir yardım kuruluşu olan ve evsizler için gıda ve yemek dağıtarak yardımlarda bulunan FELİX adlı kurumla da ortak bir çalışma yürütüyor. Her gün yüzlerce insana ulaşılırken, Federasyon binasına toplanan gıda, sebze meyve ve bir çok ihtiyaç, burada paketlendikten sonra telefon ve online üzeri talepte bulunan ihtiyaç sahiplerine ulaştırılıyor. Özellikle yaşlı ve hasta olan insanların ilaç ve gıda yardımları konusunda hassas bir çalışma yürütülüyor. İnanç merkezleri ile bağlantı kuran BAF, sokakta yaşayan insanlara da kapılarını açmış durumda. Geniş alanda özellikle yoksul ve sokakta yaşayan insanlara yemek hazırlanıyor ve koronavirüse karşı gerekli meyve ve gıdalar veriliyor.

     

    GİK-DER HALK İÇİN  ‘MASKE’ ÜRETTİ

     

    Koronavirüs sebebi ile düzenli çalışmalarına ara veren Göçmen İşçileri Kültür Derneği GİK-DER bu süreçte toplumum ihtiyaçlarının karşılanabilmesine destek olabilmek için çeşitli çalışmalar düzenlemekte. Salgının yaygınlaşmaya başlaması ile beraber en çok ihtiyaç duyulan malzemelerden birisi haline gelen ve ya bulunamayan bulunduğu zamanda fiyatları çok uçuk olan maske üretimine başladı. Üretilen maskeler, Gik-Der tarafından demokratik kitle örgütleri ile de paylaşılarak halka ulaştırılıyor. Gönüllüler ağı oluşturan Gik-Der, hastalıktan yada yaşlılıktan kaynaklı sokağa çıkamayanların alışveriş ve bazı temel ihtiyaçlarının karşılanması için bir gönüllüler ağı oluşturdu. Sağlık çalışanların karşı karşıya kalmış olduğu zorlukları anlayan Gik-Der bu zorluklar içerisinde çalışmalarını sürdüren sağlık emekçileri ile dayanışma amacı ile kurum binasına ‘Sağlık çalışanları ile beraberiz’ yazılı pankart asarak desteğini ifade etti. Demokratik Güç Birliği içerisindeki tüm çalışmalara da aktif olarak katılan Gik-Der bu süreçte toplumun ihtiyaçları için gösterdiği çaba sivil toplum örgütü açısından önemli bir sınav verdi.

     

  • İngiltere’de Covid-19: Hayat normale 6 aydan önce dönmeyecek

    İngiltere’de Covid-19: Hayat normale 6 aydan önce dönmeyecek

    İngiltere’de halk sağlığı yetkilisi, yeni tip koronavirüsün yol açtığı Covid-19 pandemisi nedeniyle İngilizlerin normal hayatlarına 6 aydan önce dönemeyeceğini söyledi.

    Kamu Sağlığı İdaresi Başkan Yardımcısı Jenny Harries pazar günü yaptığı açıklamada, koronavirüsün yeniden canlanmasına neden olabileceği için şu anki uygulamaların birden kaldırılmasının tehlikeli olacağını belirtti.

    Harries, gelecek altı ay süresince her 3 haftada bir durum değerlendirmesi yapılacağını, 6 aydan önce normal hayata dönmenin mümkün olmadığını ifade etti.

    Boris Johnson: İşler iyiye gitmeden önce daha da kötüleşecek

    İngiltere Başbakanı Boris Johnson ise, evlere göndereceği mektupla, Covid-19 salgınında “işlerin iyiye gitmeden önce daha da kötüleşeceğini” belirtecek.

    Başbakanlıktan yapılan açıklamaya göre, Covid-19 testi pozitif çıkan Johnson’ın mektubu 4 hafta içinde 30 milyon haneye ulaşacak.

    Mektubunda halka evde kalarak, Ulusal Sağlık Hizmetlerini (NHS) korumaları ve hayat kurtarmaları için çağrıda bulunacak Johnson, ayrıca hükümetin salgınla mücadele etmek ve işletmeler ile çalışanları desteklemek amacıyla uygulamaya koyduğu önlemleri anlatacak.

    En başından itibaren doğru zamanda doğru önlemleri almaya çalıştıklarını, gerekirse bunları daha da sıkılaştıracaklarını belirten İngiliz Başbakan mektubunda, “Sizinle açık konuşmam benim için önemli. İşler, iyiye gitmeden önce daha da kötüleşecek” ifadesini kullanacak.

    Bu arada İngiltere Ulusal Tıp Direktörü Prof. Stephen Powis, ülkede ölümlerin 20 binin altında kalmasının “iyi bir sonuç” olacağını ifade ederek, halktan üzerine düşeni yapmasını ve hükümetin uyarılarını dikkate almasını istedi.

    İngiltere’de pazar günü itibariyle toplam vaka sayısı 19 bin 522’ye, hayatını kaybedenlerin sayısıysa 1228’e ulaştı. Ülkede toplam 135 hasta iyileşti.

    *EURONEWS sitesinden alınmıştır.

  • Koronavirüse karşı ‘Dayanışma Ağı’ büyüyor (1)

    Koronavirüse karşı ‘Dayanışma Ağı’ büyüyor (1)

    HİKMET ERDEN

    Koronavirüs salgınının İngiltere’deki en yaygın ve ölümlerin en fazla gerçekleştiği Londra’da Kürdistan ve Türkiyeli demokratik kitle örgütlerinin oluşturduğu dayanışma ağları büyürken, yüzlerce insana gıda, ilaç, danışmanlık ve sosyal yardımlar gerçekleştirildi.

    Tüm dünyayı etkisi altına alan koronavirüs İngiltere’de de hızla yayılırken, salgının üst boyutta yaşandığı kentlerinde başında Londra geliyor. İngiltere’de on binlerce insan koronavirüse yakalanırken hayatını kaybedenlerin sayısı ise bini aştı. Her gün bu rakam daha fazla büyüyor. Hastanelerin dolup taştığı ülkede Ulusal Sağlık Sevrisi NHS’in sisteminin çökebileceği ifade ediliyor. Salgının en fazla vurduğu Londra’da Excel Sergi Salonu 4 bin yataklı hastaneye dönüştürüldü.

    Koronavirüs salgının da verilen mücadele de ön saflarda yer alanlar sağlık çalışanları ile birlikte sivil dayanışma ağları oldu. Ülke de iki yüz bini aşkın insan dayanışma ağların da yer alarak, hem sağlıkçılara yardımcı oluyor hem de ihtiyaç sahibi olan insanlara yardımcı olabilmek için canları pahasına çalışma yürütüyorlar. Virüsün yayılmasının ardından başta Kürt Halk Meclisi, Britanya Alevi Federasyonu ve DGB, Kürt ve Türk Toplum Merkezi DAY-MER ve bir çok sivil toplum örgütü, gıda ve ilaç gibi yardımlarının yanı sıra psikolojik destek, tercümanlık ve eğitim alanında online sosyal yardım ağları oluşturdu.

    KÜRTLER DAYANIŞMA AĞLARI KURDU

    Kürt Halk Meclisi Kriz Merkezi, Britanya’nın bir çok kentinin yanı sıra Kürdistan ve Türkiyelilerin yoğun yaşadığı Kuzey Londra’nın 6 bölgesinde Kriz Komisyonları kurdu. Komisyonlar, kendini izole ederek gıda ve ilaç gereksinimlerini karşılayamayan, ilaçlarını alamayan yaşlılar ve tercümanlık gibi konular da gelen talepleri karşılamaya çalışıyor. Bunun yanı sıra günlük olarak aileler aranarak sağlık durumları takip ediliyor ve moral destek sağlanmaya çalışılıyor. Bir diğer çalışma ise Halk Meclisi gönüllüleri belediyeler ve diğer dayanışma ağları ile birlikte çalışarak ihtiyaçları karşılamaya çalışıyorlar. Özellikle dil sorunu yaşayıp tercüman ihtiyacı olanlar için yine telefon ve online destek sunuluyor. Kürt Halk Meclisi günlük olarak halka ‘Evde kal’ çağrısı ile uyarılar da bulunarak, evde kalmanın gerekliliği üzerine bilgilendirmeler ve uyarılar da bulunuyor.

     

    HEYVA-SOR AĞLARA KATILDI

    Kürt Kızılayı Hevya-Sor Londra’da ihtiyacı olan Kürt ailelere dönük çalışmalarını sürdürüyor. Bu konuda bir çok aileye yardımda bulunan kurum, Citizen UK adlı kuruluşla birlikte ortak çalışmalar da gerçekleştirdi. Bu kapsamda erzak ihtiyacı olan bir okula 500 poundluk bir maddi yardım da bulunuldu. Heyva-Sor aynı zamanda diğer dayanışma ağları ile de ortak bir çalışma içerisine girdi.

    Kürt Halk Meclisi Eğitim Komisyonu’na bağlı bir grup öğretmen de özellikle sokağa çıkma yasağı ve okulların kapalı olması nedeniyle derslerinden uzak kalacak öğrenciler için destek çalışması başlattı. ‘Kürt Halk Meclisi Education’ adlı gruba İnstigram üzerinden mesaj atılması halinde aileler ve çocuklarla iletişime geçerek ihtiyaçlarına yönelik program ve dersler konusunda destek sunuluyor.